Jak przyciągnąć młode talenty do swojej firmy?

Już w momencie wejścia na rynek pracy młode talenty są wysoko cenione przez firmy. Ultra-skontaktowani, urodzili się z technologią cyfrową. Reprezentują profile o dużej wartości dodanej.

Ale te talenty są często trudne do przyciągnięcia, ponieważ chcą pracować inaczej i mają inne oczekiwania zawodowe niż ich starsi pracownicy. Dla firm, które rozpoczynają wyścig o pozyskanie tych młodych talentów, jest to wyzwanie.

Jak mogą one przyciągnąć te talenty do firmy? Jakie są najważniejsze kryteria w ich poszukiwaniach pracy?

Podczas gdy ich rodzice zmieniali firmy co najwyżej dwukrotnie w swojej karierze zawodowej, młode talenty nie mają takich samych ambicji. Według badania dotyczącego Tysiącleci i rekrutacji przeprowadzonego przez Corner Job, 47% młodych ludzi ma tendencję do opuszczania firm po 3-5 latach, 30% po roku i 23% po zaledwie 6 miesiącach. Nie chcą zostać w firmie, jeśli nie są zmotywowani i jeśli firma nie spełnia ich oczekiwań. Firmy zrozumiały, że muszą oferować wartości i silnego ducha współpracy.

Młode talenty w poszukiwaniu sensu

Wiele badań wykazało, że dzisiejsi młodzi ludzie preferują firmy, które generują pozytywny wpływ społeczny, zarówno poprzez to, co projektują, jak i poprzez swoją działalność. Młode talenty aspirują do bardziej humanitarnego modelu zarządzania i współpracy, który daje każdemu z nich siłę do podejmowania decyzji i działania. Poszukują modelu, który uczyniłby z firmy miejsce do życia z modelem organizacyjnym skoncentrowanym na współpracy pomiędzy autonomicznymi zespołami uczestniczącymi we wspólnym projekcie. Znaczenia i wolności są tym, czego oczekują młode talenty.

Dla młodych talentów wynagrodzenie nie jest już wystarczające.

Nawet jeśli pozostaje to jednym z najważniejszych kryteriów, wynagrodzenie to nie wszystko. Dla 93% młodych talentów głównym kryterium jest dobra atmosfera w firmie, następnie wynagrodzenie na poziomie 66%, a następnie godziny pracy na poziomie 55%. Firmy nie powinny polegać na bardzo dobrym wynagrodzeniu przy rekrutacji młodych talentów. Szukają dobrych warunków pracy.

W poszukiwaniu elastycznego i sprzyjającego współpracy środowiska pracy

Są oni również bardzo wrażliwi na równowagę między życiem zawodowym i osobistym. Dla nich stanowi to źródło dobrego samopoczucia. Aby móc osiągnąć tę równowagę, chcą elastycznego czasu pracy. Zwrócą się więc bardziej do firm, które mogą zaoferować bardziej elastyczne środowisko pracy.

Elastyczne środowisko pracy wymaga również elastycznego miejsca pracy. Młode talenty chcą mieć możliwość pracy tam, gdzie chcą, bez konieczności codziennego chodzenia do biura. Poszukują oni elastycznych firm, które wdrożą nowe sposoby pracy, takie jak praca w domu, elastyczne biuro czy praca zespołowa. Firmy muszą się dostosować, umożliwiając młodym talentom wybór miejsca pracy.

Przypadek: La Française des jeux

To zapotrzebowanie na elastyczność zostało wzięte pod uwagę przez wiele firm, które całkowicie przemyślały swoją organizację, takich jak La Française des Jeux. Zlokalizowana od roku w nowej siedzibie głównej w Boulogne-Billancourt, firma chciała uczynić z niej przestrzeń mieszkalną z nowymi metodami pracy bardziej elastyczną i opartą na współpracy. Miejsce to zostało zbudowane jako otwarte miejsce poszukiwania skarbów, aby pomóc pracownikom w przemieszczaniu się po przestrzeni, ale również aby zachęcić do wymiany. Zamknięte biura, bańki, sale konferencyjne, drzemki, sale do burzy mózgów, do dyspozycji pracowników jest wiele możliwości wyboru. Firma chciała uczynić z niej żywe miejsce poświęcone kreatywności w zgodzie z kulturą firmy i wartościami marek grupy.

Aby przyciągnąć nowe talenty, firmy powinny sprzyjać środowisku pracy, które sprzyja duchowi współpracy wymaganemu przez młode talenty. Muszą pracować w zespołach i być w bezpośrednim kontakcie z innymi pracownikami. Praca zespołowa jest niezbędna dla ich rozwoju. Firmy muszą oferować miejsca lub warsztaty współpracy w celu promowania wymiany i pomysłów.

Zasada Google 80/20

Ten wzrost siły współpracy zmusił organizacje do rewizji zarządzania. Przeszli oni od organizacji pionowej do bardziej poziomej. W Google, na przykład, pracownicy są uprawnieni do korzystania z prawa Pareto. 80% ich czasu musi być przeznaczone na główne działania, a 20% na budowanie wspólnych projektów biznesowych. To właśnie z tych 20% narodziły się główne sukcesy Google: Chrome i Maps.

Każda firma, na swoim poziomie, może rozwijać tego typu praktyki, które zachęcają do współpracy i innowacji. Ponadto, ta możliwość pracy nad projektami przedsiębiorczymi jest szczególnie atrakcyjna dla młodych talentów. Jest to dobry sposób na przyciągnięcie ich do swojej organizacji.

Młode talenty są bardzo wrażliwe na warunki życia oraz kulturę i wartości firmy. Bardziej naturalnie będą zmierzać w kierunku firmy, która podziela te same wartości, co oni.

Po zakończeniu rekrutacji, firmy muszą również pracować nad budowaniem lojalności, co wymaga procesu integracji. Integracja pracownika oznacza zapewnienie, że znajdzie on swoje miejsce w otoczeniu. Jeśli nie znajdzie on swojego miejsca, będzie oczywiście chciał odejść z firmy. Budowanie lojalności pracowników oznacza rozwijanie ich motywacji i zaangażowania w pracę w firmie.