Sprzedaż online i offline

Świat technologii rozwija się w tak zastraszającym tempie, że trudno za nim nadążyć! W jednej chwili używasz pakietu oprogramowania, o którym wszyscy mówią, a w następnej pojawia się inny i wszyscy się nim zachwycają! Nadążanie za postępem technologicznym nie jest łatwe, ale jest niezbędne dla firmy, która chce się rozwijać i odnosić jeszcze większe sukcesy niż dotychczas.

Jeśli jesteś firmą, która dostarcza towary lub usługi, masz dwie główne opcje, jeśli chodzi o sposób prowadzenia sprzedaży - albo korzystasz z metod online, albo trzymasz się offline. Oczywiście, możesz połączyć obie te metody, aby przyciągnąć wszystkich potencjalnych klientów, którzy pojawią się na Twojej drodze! Aby podkreślić znaczenie świata online, Statista podaje, że w 2015 roku Wielka Brytania miała trzeci co do wielkości rynek e-commerce na świecie - to bardzo dużo sprzedaży!

To naprawdę zależy od rodzaju działalności i jej wielkości. Prowadzenie działalności w Internecie pozbawia nas części osobistego podejścia, np. nie będziemy mieli tak wielu gości odwiedzających nasze drzwi, a większość interakcji będzie odbywać się za pośrednictwem poczty elektronicznej lub rozmowy telefonicznej w centrum obsługi klienta. Mimo to sprzedaż internetowa pozwala na dotarcie do znacznie większej liczby osób niż kiedykolwiek wcześniej.

Zanim przejdziemy dalej, zdefiniujmy te dwa pojęcia.

- Sprzedaż online - produkty sprzedawane online za pośrednictwem strony internetowej lub sklepu internetowego, takiego jak Shopify/eBay itp.
- Sprzedaż offline - produkty sprzedawane w tradycyjnym sklepie lub za pośrednictwem telefonu do biura.

Przedsiębiorstwa, które nie oferują wersji online, naprawdę tracą ogromną ilość potencjalnych dochodów, ale być może staromodny sposób sprzedaży jest nadal ważny! Sprawdźmy, jakie są plusy i minusy każdej z nich.

Sprzedaż internetowa - plusy i minusy

Najbardziej oczywistą zaletą sprzedaży internetowej jest to, że można dotrzeć do znacznie większej liczby osób i mieć potencjał do poważnego rozwoju. Wadą jest konieczność przeszkolenia pracowników w zakresie sprzedaży internetowej oraz posiadania odpowiedniej technologii. Nie chodzi tu tylko o zapewnienie biurka do pracy i towarów lub usług do sprzedaży, ale także o posiadanie metod rejestrowania sprzedaży dokonanej przez Internet, a następnie wysyłania towarów (jeśli dotyczy) lub organizowania usług. W niektórych przypadkach może to zająć więcej czasu i istnieje możliwość, że sprzedaż nie zostanie zrealizowana.

Sprzedaż online znacznie ułatwia jednak marketing, ponieważ media społecznościowe umożliwiają wysyłanie ogromnych reklam do niezliczonej liczby osób, do których w przeciwnym razie nie miałbyś dostępu. Dobrym pomysłem jest regularne spotykanie się z pracownikami i wymyślanie nowych pomysłów marketingowych. Oznacza to posiadanie wysokiej jakości przestrzeni do współpracy oraz odpowiednich mebli, takich jak stoły do sal konferencyjnych z możliwością rekonfiguracji, które stanowią elastyczną opcję.

Sprzedaż offline - plusy i minusy

Zalety sprzedaży internetowej nie oznaczają, że sprzedaż offline została na dobre odłożona na bok! Jest wielu mieszkańców, którzy wolą pójść do biura lub firmy i kupić coś osobiście lub przez telefon. Nie wszyscy lubią kupować rzeczy przez Internet, zwłaszcza starsze pokolenia. W takim przypadku, jeśli oferujesz sprzedaż zarówno online, jak i offline, możesz dotrzeć do wszystkich grup demograficznych.

Zaletą sprzedaży offline jest zachowanie osobistego kontaktu, co pozwala na nawiązanie relacji roboczych z klientami i zbudowanie więzi zaufania. Oczywiście musisz zadbać o to, aby Twoja firma była wyposażona w odpowiedni sprzęt i wystrój, który pozwoli Ci powitać nowych gości. Dobrym pomysłem są również ekrany biurowe i kabiny, aby klienci mieli poczucie, że nikt inny nie słyszy, co do nich mówią, podczas gdy Ty dokonujesz sprzedaży!
Recepcja musi być również wysokiej jakości i oferować odpowiedni nastrój i rozrywkę.

Minusem jest to, że tak naprawdę otwierasz swoją działalność tylko dla ludzi z okolicy. Chociaż dla Ciebie może to być wystarczające, to potencjalnie tracisz ogromne zyski. Niektórzy pracownicy mogą czuć się zagrożeni, przenosząc wszystkich do Internetu, i w takim przypadku właściwym wyborem może być zachowanie obu rozwiązań.

Kluczowe znaczenie ma wybór odpowiednich rodzajów technologii i mebli, które zapewnią prawidłowe funkcjonowanie firmy po obu stronach. Jeśli chcesz, aby Twoi klienci byli zadowoleni, zarówno w sieci, jak i poza nią, musisz dokładnie przemyśleć, czego potrzebujesz. Jeśli uda Ci się to zrobić i znaleźć złoty środek, będziesz na dobrej drodze do sukcesu biznesowego, zarówno teraz, jak i w przyszłości.