Nowe sposoby pracy: dlaczego wybrać flexoffice?

Nasz poprzedni artykuł był poświęcony pracy zespołowej. Odkryliśmy w nim wartość wyboru coworkingu dla firm. Teraz kolej na flexoffice'y!
Ten sposób pracy, który coraz częściej ma swoje miejsce w przedsiębiorstwach, intryguje tych, którzy jeszcze nie przeszli tego kursu. Mówimy o wielu korzyściach, takich jak elastyczność, lepsze środowisko pracy czy szczęśliwsi pracownicy, ale dla kogo jest to flex-office? Czy może to być odpowiednie dla Twojej firmy?
> Przeczytaj też: Nowe sposoby pracy: po co wybierać pracę zespołową?
Flexoffice to nie tylko sposób na zorganizowanie miejsca pracy. Ten sposób pracy rzeczywiście wiąże się z głębokimi zmianami w organizacji pracy. Zmiana miejsca i metod pracy nie jest więc wyborem, który należy wykonywać w sposób lekki. Sytuacja Twojej firmy, Twoje ambicje, Twoje wartości, a nawet kultura korporacyjna powinny popychać Cię w kierunku jednego sposobu pracy bardziej niż innego. Czy flex-office jest twoim rozwiązaniem?

Dlaczego wybrać flex-office dla swojej firmy?
Flexoffice został stworzony w oparciu o zasadę, że 100% pracowników nigdy nie jest obecnych w tym samym czasie w swoim miejscu pracy. Pomiędzy urlopami, zwolnieniami lekarskimi i pracą nomadyczną wiele stanowisk pracy jest niezamieszkałych. Wygląda na to, że na ogół stanowisko jest zajmowane przez 60% czasu. Rozwiązaniem oferowanym przez flexoffice jest więc zaproponowanie zmniejszenia liczby dostępnych stanowisk. Nie ma już przydzielanych miejsc, pracownicy osiedlają się tam, gdzie chcą w zależności od miejsca i ich aktywności w danym dniu.

Flexoffice opiera się na rozplanowaniu przestrzeni w zależności od potrzeb.
Flexoffice łączy więc w sobie kilka środowisk w firmie, aby każdy mógł mieć miejsce pracy najbardziej odpowiadające jego działalności w danym czasie. Tak więc, wdrożenie systemu flex-office wymaga zmniejszenia liczby biur. indywidualnych, ale odbywa się to z korzyścią dla większej ilości przestrzeni do współpracy. Dlatego konieczne jest budowanie przestrzeni zgodnie z działaniami, profilami i procesami pracy pracowników. Skrzynki telefoniczne, sale konferencyjne, pomieszczenia relaksacyjne i kreatywne muszą być ustawione tak, aby pasowały do logiki flexoffice.

Nowe przestrzenie, które stanowią prawdziwą trampolinę do pracy w inny sposób. Flex-office to przede wszystkim sposób działania, stan umysłu, który wymaga przemyślenia na nowo sposobu pracy. Firmy są zainteresowane obstawianiem flex-office, jeśli chcą promować kreatywność i współpracę swoich zespołów. Aby uruchomić projekt flexoffice, firma musi mieć wystarczająco rozwiniętą kulturę korporacyjną i zarządzanie. Funkcjonowanie z kierownictwem hierarchicznym i tworzenie flexoffice jest oczywiście nie do pogodzenia. Firma i jej pracownicy muszą być świadomi, że nie ma potrzeby tworzenia konkretnego miejsca pracy.

Duże grupy zdecydowały się na przyjęcie takiego sposobu myślenia i wdrożyły flexoffice w swojej organizacji. Podobnie jak Grupa L'Oréal, gdzie 2,500 pracowników luksusowego działu grupy przeniosło się do nowego budynku w 2018 roku, który został zaprojektowany z uwzględnieniem podejścia flex-office. Meble, dekoracje i przestrzenie zostały zaprojektowane i wyobrażone jako spójne z nowymi sposobami pracy i zgodne z potrzebami różnych działów. Flexoffice został wybrany z myślą o zwiększeniu sprawności zespołów, promowaniu wymiany między pracownikami i wreszcie poprawie ich samopoczucia. Dla mniejszych firm flexoffice ma takie samo zastosowanie, pod warunkiem, że zostaną stworzone przestrzenie sprzyjające współpracy i że kierownictwo będzie miało pewność siebie.

Flexoffice dla rozwoju marki pracodawcy
Flexoffice jest również sposobem na wykorzystanie przez firmy nowej przewagi konkurencyjnej. Środowisko pracy staje się dla kandydatów kluczowym elementem przy wyborze firmy. Zwłaszcza dla młodych talentów, którzy chcą pracować w środowisku, w którym mogą być tak produktywni, jak to tylko możliwe. Poza miejscem pracy chcą oni również dołączyć do firmy, która nie ocenia obecności w firmie, ale raczej swój wkład. Flexoffice przynosi tę wolność i elastyczność, tak pożądaną przez młodsze pokolenia.

Guillaume Saintagne, odpowiedzialny za rekrutację i budowanie wizerunku pracodawcy w Ubisoft we Francji, zaznacza: "Flexoffice to prawdziwy czynnik atrakcyjności na tysiąclecia. O wiele bardziej powiązany niż poprzednie pokolenia, praca na odległość jest dla nich o wiele bardziej naturalna. Celem jest stworzenie w firmie środowiska pracy, w którym czują się komfortowo i pewnie.